RSS

keIKHLASan..

Hari ni ada seseorang mengingatkan aku tentang sesuatu..
sesuatu yang aku rasa aku mungkin dah terlupa, terlepas pandang..
IKHLAS..
senang je untuk sebut ikhlas kan..
tapi untuk betul2 merasai ikhlas tu, hanya kita yang tau..

pernah tak kita terfikir..
ikhlas kah kita berkawan dengan kawan kita?
ikhlas kah kita menolong orang yang memerlukan?
ikhlas kah kita memberi sesuatu yang menjadi hak milik kita?
ikhlas kah kita membantu mak dan ayah kita, adik beradik kita?
atau..
iklas kah kita menyayangi seseorang?
Banyak persoalan kalau nak tanya pasal ikhlas ni..

Bila kita ikhlas, kita takkan mengharapkan sesuatu balasan..
bila kita menyayangi seseorang, kita tak mengharapkan orang tu menyayangi kita seperti kita sayang dia..sebab kita ikhlas dengan perasaan tu..
begitu jugak, bila kita ikhlas dengan mak dan ayah kita,
kita tak mengharapkan mereka menghargai atau memuji atau membalas dengan sesuatu..
sebab kita ikhlas untuk tolong mereka, ikhlas menyayangi mereka..

dalam berkawan pun macam tu..
kenapa kita mesti berkecil hati dengan kawan kita?
kenapa kita mesti ada perasaan marah atau merajuk dengan kawan kita?
kenapa kita mesti berselisih faham dengan kawan kita?
dan kenapa kita mesti bermasam muka dengan kawan kita
hanya disebabkan hal yang kecil aje?
hurm..yang tu, kena la tepuk dada tanya apa kata hati..
ikhlas kah kita sebenarnya..

pernah tak kita tanya pada diri kita,
adakah kita ikhlas atau tak?
mungkin kita terlepas pandang erti keikhlasan tu..
kita tak boleh hanya cakap yang kita ikhlas..
sebab ikhlas tu lahir dari hati kita, dan jugak sesuatu yang kita perlu belajar untuk pupuk..
kalau kita ikhlas, kita akan ada rasa rendah diri dan redha dengan apa saja yang berlaku..
walau sekuat mana pun dugaan tu, kita mesti boleh hadapi..
sebab kita ada satu harta yang sangat berharga..
keikhlasan..

aku sendiri pun masih ke hulu ke hilir cari jawapan..
ikhlas kah aku?
jawapan tu aku tak akan dapat daripada orang lain..
sebab aku sendiri yang ada jawapan tu..

~mencari erti keikhlasan yang sebenar..
terima kasih nana..(",)

0 peniup sangka kala: